24.3.2010

Voi yhen tähen... osa 1

Nyt on useampi päivä hommia takana, joten on aika purkaa hommaa blogiin siitä mitä on tehty ja mitä on tekemättä. Suunnitellusti homma lähti käyntiin sunnuntaina... Hyvin hommat on mennyt siihen nähden, millaisella porukalla ja missä tiloissa hommaa tehty. Amatööri sokeaseppä, johonkin ihmeen voimapussikonehousuyhdistykseen kuuluva maalari ja keltanokka veemies on hommia tehnyt. Sitten vielä kun hommat pitänyt tehdä jossakin kylmässä ja pimeässä leikkimökissä jonka vintille oli asennettu joku ihmeen vanha philipsin imuri.

Jokainen varmaan ymmärtänee mistä on kyse. Kerrassaan upeat puitteet oli maalaus suorittaa. Ja erittäin hyvää jälkeä tuli! Ykkösmiehiä molemmat! Missähän ne on oppinut? Löytyisköhän mitään kirjekurssia?

- 21.3.2010 Sunnuntai -

Terävän oloinen tiimi oli kasassa. Suunnitelmissa oli käyttää Charger koripenkissä ja oikaista keulaa hieman. Oikaisun kohteina oli keulan alapalkki johon jäähdytyskenno tulee kiinni ja vänkärin puolen palkki. Nämä oli menneet hieman solmuun kolarissa joskus Chargerin historiassa. Eikä niitä ollut aivan suoraan tämän jälkeen väännetty. Keulassa ristimitta heitti leveyssuunnassa noin 25 mm ja sama heitto oli myös pysty suunnassa.

Homma aloitettiin alapalkin oikaisulla. Tätä piti vetää alaviistoon. Vetoja suoritettiin parista eri kohdasta, pariin eri suuntaan kunnes palkki oli suora. Kun alapalkki oli suoristettu myös ristimitta korjaantui jonkin verran. Tämähän on ymmärrettävää koska palkki on aikaisemmin ollut hieman lyhyempi mutkasta johtuen.

Tämän jälkeen siirryttiin vänkärinpuolen etupalkkiin. Sitä piti vetää alaviistoon myös. Tämän homma hoidettiin aluksi vetämällä aisaa alas ja tämän jälkeen sivulle. Hyvin homma onnistui, leveyssuunnassa ristimitta saatiin n 1.5 - 2 mm sisälle. Yhtä lähelle saatiin myös korkeussuunta.

Lisäksi päivän aikana naputeltiin yhtä sun toista klommoa ja pattia tasaiseksi. Se oli vähän niinku naps ja kops oli hommat jo tehty.

Tässäpä muutamia kuvia mitä päivällä touhuttiin.

21.3.2010 - Kyllä se vanhakin taipuu kuva 1...

21.3.2010 - Kyllä se vanhakin taipuu kuva 2...

21.3.2010 - Kyllä se vanhakin taipuu kuva 3...


- 22.3.2010 - Maanantai -

Samainen tiimi oli kasassa. Illasta saatiin vahvistuksia, vaikka Fordilla ajelee niin kelpuutettiin mukaan (allekirjoittanut ajelee Mazdalla...), koska homma oli tehtäväksi asti. =)

Päivä alkoi hiomisella ja siihen se myös loppui. Samppa alkoi hiomaan konehuonetta ja itse rymistelin peräkontissa ja ohjaamossa. Hiekkapuhaluspinnoista sutilaikalla hinkattiin hiekat pois. Joten kulmahiomakoneet lauloi koko pitkän päivän. Useamman puhelunkin päivän aikana menetin ja koko päivä muutenkin hommassa meni. Kun Samppa sai konehuoneen hiottua ja oiottua, alkoi hän sitä kittaamaan. Kehtaa sitten myös konepellin aukaista. Kitiksi tähän projektiin on valittu Coratop MultiBlue -kitti, sitä on varattu täysi laatikollinen, eli 8 litraa. Jos ei riitä lisää hommataan. Jos ei muuta niin ainakin se nätiltä näyttää. Lujaan se tuntui tarttuvan, vissiin vähän niinku tarkotuskin.

Muutamia kuvia hommista.

22.3.2010 - Konehuone puhdistettu kuva 1...

22.3.2010 - Konehuone puhdistettu kuva 2...

22.3.2010 - Coratop Multiblue kittiä...

22.3.2010 - Samppa pistää kittiä pintoihin...

22.3.2010 - Konehuone kitattu ensinmäisen kerran kuva 1...

22.3.2010 - Konehuone kitattu ensinmäisen kerran kuva 1...


Kallen kanssa napattiin ovet pois. Ovista TIG:llä korjattiin muutamat halkeamat. Muutenkin onnistuin vielä löytämään satunnaisia reikiä mitkä piti sitten hitsailla tukkoon.

Loppuilta sitten menikin kun koko Chargerin pohja käytiin vielä sutilaikoilla lävitse. Kolme miestä (tässä vaiheessa saapui Jari vahvistukseksi, Sampan tilalle joka livisti ja lähti Lumilinnaan pyykkäämään...) ja kolme konetta, ei hommassa mennyt kuin yksi tujaus. Ei kahvi kerennyt edes tippua (oli kyllä vissiin töpseli irti). Tämän jälkeen löysin vielä Kallelle pientä kivaa kun bensalinjoille piti palkkiin vähän kurmottaa reikää, mutta eipä siinäkään mennyt kahta tujausta pitempään. On se ihimisen käsi kätevä nuissa hommissa.

Lisää taas kuvia.

22.3.2010 - Koko pohja puunattu...

22.3.2010 - Etupää rassattu...

23.3.2010 - Sisältäkin puunattu...

23.3.2010 - Peräkin on rassattu...


Lisäksi siinä tuli häsyttyä yhtä ja toista. Lokasuojiakin jo vähän valmistelin, mutta niin vähän ettei kyllä olisi kannattanut edes mainita. Päivän aikana kuulin myös, että viimeinen maalaukseen liittyvä tarvikekin oli tullut. Kyseessä oli 850 ml 3M maalausastia. Nämä tuli unohdettua ja siitä syystä vähän hässäkällä tilattua ja nyt niitä on ylimääräisiäkin. Joten jos jollakin on tarvetta niin minulta saa niitä sopuhintaan - tuotenumero 16023. Kiitokset joka tapauksessa Etralle nopeasta toimituksesta. Muutenkin kaikki maalaustarvikkeet on tilattu Etran kautta. Kiitos ja kumarrus oikeaan suuntaan!


- 23.3.2010 - Tiistai -

Hommat jatkui hiomisella, mutta enään ne ei siihen päättynyt. Samppa jatkoi konehuoneen kittaamista ja hiomista. Itse jatkoin uusien reikien etsimistä Kallelle ja hinkkailin sormet kipeiksi vähän sitä sun tätä, monenlaista reikää tuli päivän aikana kokeiltua. Lähinnä siis kyse paikoista jonne ei sutikoneella päässyt, niitä kyllä riittää hinkattavaksi asti. Samppa sai konehuoneen sille mallille, että se voidaan maalata. Tämän jälkeen oikaistiin vielä vähän helmakoteloa, tämäkin oli vähän semmoinen nips ja naps homma.

Lisäksi harrastin kovanluokan imurointia. Piti saada kaikki roskat, hiekat ja moskat pois koteloista jne. Ei muuta kuin pyörittää, imuroida, pyörittää, imuroida, pyörittää... kunnes ei rohinaa juuri enään kuulunut. Ainahan sinne jotakin jää, mutta se on kai niitä asioita mille ei voi mitään.

Muutama kuva hiotusta konehuoneesta.

23.3.2010 - Konehuone hiottu kuva 1...

23.3.2010 - Konehuone hiottu kuva 2...


Sitten näkyi pilkahdus valoa tämän tunnelin päässä. Illalla/yöllä päästiin nimittäin teippaamaan Chargeria. Tarkoituksena on maalata ensiksi konehuone, pohja, sisältä kaikki ja peräkontti.

23.3.2010 - Charger teippaukseen menossa...

23.3.2010 - Teipattu Chargeri kuva 1...

23.3.2010 - Teipattu Chargeri kuva 2...

23.3.2010 - Teipattu Chargeri kuva 3...

23.3.2010 - Teipattu Chargeri kuva 4...

Seuraavana olikin ohjelmassa maalattavien pintojen peseminen. Se myös oli pirtsakkaa hommaa ja jälleen kerran niitä koteloita tuntui piisaavan. Kallekin kannusti meikäläistä pyyhkimään vähän tarkemmin, kun sen verran suurpiirteisesti siinä hutiloin.


- 24.3.2010 - Keskiviikko -

Nyt päästiin asiaan suoraan aamusta kiinni. Eli ruvettiin pistämään tervaa Chargerin pintaan ja sitä sitten pistettiin oikein urakalla. Samppa suhuutti sitä semmoista vauhtia, ettei meinannut itse keretä maaleja sekoittamaan. Päivän aikana maalia upposi n. 16 litraa, tähän määrään on laskettu kovetteet ja ohenteet mukaan. Loppupäivästä oli jo sen verran kokemusta, että kerkesi vähän muutakin tekemään aina tankkausten välissä kuin maaleja sekoittamaan.

Kallen imuriakin päästiin kokeilemaan ensinmäisen kerran tositilanteessa ja se toimi erittäin hyvin! Ei oikeastaan paremmin olisi voinut toimia.

Homma aloitettiin epoksilla. Sitä tuhautettiin kaksi kierrosta joka paikkaan. Tässäpä muutamia kuvia siitä hommasta. Pohjaan tulevat maalit ostin Parcolor liikkeestä. Palvelu kyseissä liikkeessä oli täyden kympin arvoista! Nettisivut www.parcolor.fi


24.3.2010 - Debeer Epoksia pintaan...

24.3.2010 - Samppa se tykkää ruikkia...

24.3.2010 - Epoksi Chargeri kuva 1...

24.3.2010 - Epoksi Chargeri kuva 2...

24.3.2010 - Epoksi Chargeri kuva 3...

24.3.2010 - Epoksi Chargeri kuva 4...

Samppa on selvästi ykkösmies. Misähän se on oppinut?


Seuraavaksi epoksin annettiin hieman kuivua. Sitten Samppa pisti hiontamaalin konehuoneeseen ja tämän jälkeen alettiin pistämään epoksin päälle akryylimaalia. Tätä jälleen kerran pistettiin kaksi kierrosta. Sitä olikin miehekkäämmässä pöntössä.

24.3.2010 - Hiontamaalit konehuoneeseen...

24.3.2010 - Mustaa akryylimaalia...


Tässäpä muutama kuva valmiista tuotteesta.

24.3.2010 - Musta Chargeri kuva 1...

24.3.2010 - Musta Chargeri kuva 2...


Summa summaarum... tähän saakka hommat on mennyt erittäin erittäin hyvin!

ISO KIITOS KALLELLE JA SAMPALLE!


Mutta onhan tämä ihan järkyttävää hommaa... kun joutuu viikon kuuntelemaan nuiden vinoilua. =)

Tämä tarina jatkuu vielä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti