8.3.2010

Jarru- ja bensalinjat...

Joka viikonloppuna on jotakin Charger rintamallakin tapahtunut. Viime viikonloppuna katselin mistä jarru- ja bensalinjat vetäisi. Kelvolliset reitit kun oli löytynyt hitsasi Kalle putkikiinnikkeiden pohjat paikoilleen. Tämän jälkeen vielä metsästettiin toista kymmentä reikää mitkä Kalle sulatteli TIG:llä umpeen. Aikaisempana viikonloppuna valmisteltiin paikkoja maalaukseen liittyen. Tässä pari kuva, jotka kyllä näyttää erehdyttävästi samoilta mitä olen jo tänne laittanut. Niitä ne ei kuitenkaan ole, muutamia reikiä paikattu ja tietysti nuo putkikiinnikkeet.


6.3.2010 - Kuskinpuoli...


6.3.2010 - Vänkärinpuoli...


Lisäksi takahiekkapeltiä vähän customoitiin. Elikkä poistettiin aukot joista takapuskurin kumityynyjen kiinnikkeet kulkevat, kun niitä ei ole tarkoitus enään paikalleen laittaa. Ne poistin jo ensinmäisenä kesänä. Sinäänsä pellin vääntäminen ja takominen ei ihan uutta hommaa itselleekkään ole ja paikkojen tekeminen on onnistunut varsin mallikkaasti. Kokemus on SCA harrastuksesta johon liittyen on tullut taottua ja väännettyä erinäisiä kypäriä ja haarniskoita. =)

Tänään tulla tupsahti postilaatikkoon myös pakettikin Scott:lta. Sisältä löytyi Mike:lta ostettu manuaali jarrujen vahvistusrauta ja lisäksi käsijarruun tarkoitettu kytkin merkkilamppua varten. Scott oli jälleen kerran pistänyt myös mukaan lukemista, tällä kertaa Mancini Racing mainoslehden. Aikaisemmin näitä lehtiä ja ooppuksia on tullut. Ja aina ne on yhtä mukava lukea läpi. Kiitokset Scott:lle ja Mike:lle paketista ja osista! =)


8.3.2010 - Paketin sisältö...


Seuraavaksi voisi melkeen käydä läpi mitä maaleja Charger tulee pintoihin saamaan. Kaikki muut on jo tallilla valmiina, paitsi pintapelteihin tuleva happomaali, kitti ja hiomavärit. Kaikki muut on jo tullut perille, mutta näistä enemmän ensikerralla.

20.2.2010

Sekalaiset aktiviteetit jatkuvat...

Nyt ei mitään järkeviä kuvia ole kyllä blogiin lisättäväksi. Aika on kulunut tyhmiä kysellessä viisaammilta ja niistä yrittänyt jotain oppia ja muistaa. Pieniä reikiä ja muita viimeistely töitä Chargerille on porukalla tehty ja viimeisiä vinoja peltejä oijottu. Lisäksi muutama osa on taas toimitettu maalattavaksi. Lisäksi jarrujärjestelmään piti metsästää yksi osa. Tämä löytyi yllättävän helposti www.dodgecharger.com sivuston kautta. Tässä linkki otsikkoon jolla osaa kyselin. Kyseinen osa on jo matkalla kohti Suomea.

Jonkin sortin rajapyykki on kuitenkin ohitettu tietyllä tapaa. Nyt on nimittäin tilattuna kaikki maalit ja massat mitä Chargeriin tullaan ruiskuttelemaan. Lisäksi kaikki maalaukseen liittyvät oheistarvikkeet on myös valmiina jo odottamassa käyttöä. Joten tulevaisuudessa on tiedossa mitä luultavimmin hiottavaa ihan työksi asti.

Joka tapauksessa pohjaan, etulokasuojiin ja hiekkapelteihin tullaan ruiskuttamaan epoksia ja sen päälle jonkin sortin akryylimaalia. Siihen päälle ruiskutetaan päällemaalattava kiveniskumassa. Massan päälle pistettään vielä kerros tuota akryylimaalia.

Sisätiloihin ja peräkonttiin tullaan ruiskuttamaan samainen epoksi + akryylimaali yhdistelmä.

Pintapelteihin ruiskutetaan pohjalle happomaali jonka päälle hiomaväri. Tämän jälkeen kittiä ja hiomaväriä kunnes pinnat on maalauskelpoiset.

Lopuksi pintaan tulee karkkiväri, joka tulee näyttämään järkyttävän hyvältä Chargerin pinnassa... =)

Jahka maalaus hommat alkaa niin tulen pistämään tarkempia tietoja maaleista.

24.1.2010

Sekalaista touhaamista...

Tällä viikolla taas on touhattu Chargeriin liittyen sen minkä on kerennyt. Mukavasti hommat eteenpäin menee. Maalejakin on jo kyselty.

Joka tapauksessa, perjantaina kerkesin käydä Rovaniemellä mutkan hakemassa osat. Jälleen kerran erittäin tyytyväinen osiin olin. Tässä pari kuvaa maalatusta olka-akselista.


24.1.2010 - Näppärän näköinen, vähän pölyinen vaan...


24.1.2010 - Toiselta puolelta...


Huomasimpa, että liian harvoin tulee käytyä kerhontallilla. Mietiskelin nimittäin, että missä purkaisin perän, kun ei itsellä hyvää ruuvipenkkiä ole. Erinäisten puhelin soittojen jälkeen huomasin, että järkevintä on käydä purkamassa se kerhon tallilla. Reksalta kaiken varmistaen sain perän purettua, olisi pian tullut ainakin yksipultti katkaistua ilman neuvoja. Tämän jälkeen kävin pesemässä osat. Tässäpä 8 3/4 perän osittainen räjäytys kuva.

23.1.2010 - Perä purettuna...


Viikonloppuna kerkesin hetken pyörähtää myös Kallen tykönä. Kävin erinäisiä paikkaus pellinpalasia leikkailemassa ja muotoilemassa. Tässpä muutamia kuvia korista. Alkaa näyttää erittäin hyvältä! =)

23.1.2010 - Viimeisen paikan sovittelua...


23.1.2010 - Muutamia reikiä vielä tukkimatta...


23.1.2010 - Komeasti läpi asti sulanneita hitsauksia...

19.1.2010

Kallen tallissa tapahtuu osa 6...

Chargeri jälleen kerran nytkähti eteenpäin viikonloppuna, ei ole hitsaus hommat enään paljosta kiinni.

Uututtaan hohtavia pellinpalasia tuli Chargeriin sinne suun tänne. Enään ei ole kuin muutama satunnainen reikä mitkä pitää paikata ja muutama klommo oikaista.

Nyt oli kamerakin mukana joten tässäpä kuvia viikonlopulta.


19.1.2010 - Vänkärin puolen kylki paikattu osa 1...


19.1.2010 - Vänkärin puolen kylki paikattu osa 2...


19.1.2010 - Pikkupaikka jalkatilaan...


19.1.2010 - Pohja huutaa kohta jo maalia pintaan, edestäpäin...


19.1.2010 - ...sama takaapäin...


19.1.2010 - Ja onhan tuo jumalaisen muotoinen tuo kori...

15.1.2010

Lisää osia pulverointiin...

Tiistaina pyörähdin reissun Rovaniemellä Rova-Sinkki / ERPlast:lla toimittamassa apurungon, taka-akselin, olka-akselit ja nipun satunnaisia kilkuroita pulverimaalaukseen. Homaa helpottamaan apurungon kaikki kierteet suojasin pulteilla ja taka-akselista suojasin kaikki tiiviste pinnat.

Sain tänään perjantaina jo tiedon, että osat olisi noudettavissa. Oli sattunut sopivasti saman värisiä osia maalaukseen. Pitänee katsoa kerkeääkö ne milloin sieltä noutamaan. Suosittelen kyllä lämpimästi kyseisten yritysten palveluita. Tässä linkki heidän sivuille. http://www.erplast.fi/



12.1.2010 - Olka-akselit valmiina pulverimaalaukseen...


12.1.2010 - Satunnaisia kilkuroita...

10.1.2010

Kallen tallissa tapahtuu osa 5...

Chargeri edistyi tänäkin viikonloppuna. Toisen puolen subframe connectori valmistui. Samalla puhdisteltiin taka-akseli ja olka-akselit pulverimaalausta varten. Nyt enään tarvitsee toimittaa tavarat Rovaniemelle. Tulipa nyt mieleen, että kuvaa en hoksannut olka-akseleista ottaa.

Kuvan kuitenkin nappasin subframe connectorista jossa ei sinäänsä kyllä mitään erikoista ole toiseen puoleen verrattuna. Taka-akselin Kalle hitsaili osittain uusiksi, alkuperäiset saumat kun oli sen verran pahan näköiset. Lisäksi epätasaisuuksia hiottiin pois, samalla tulpattiin akselista kaikki reiät jonne maalin ei tarvitse mennä. Nyt se on helppo hiekkapuhaltaa ja pistää pulverimaalaukseen.

Tässäpä pari kuvaa saavutuksista.


10.1.2010 - Heppailtu hattu kiinni...


10.1.2010 - Perä siistittynä ja tulpattuna...

3.1.2010

Kallen tallissa tapahtuu osa 4...

Ensiksi haluan toivottaa kaikille blogin lukioille hyvää uutta vuotta!

Lisäksi haluaisin kiittää ja kumartaa kaikkia niitä jotka ovat minua Chargerin kanssa auttaneet!

On minulle jotakin uuttakin Chargerista kerrottavana. Kalle oli ahertanut Chargerin ympärillä ja vahvistellut koria. Itsekkin kerkesin auttamaan kun kuulin, että askartelusta oli kyse. Homman nimi oli nimittäin "subframe connectorin" mallintaminen pahville. Kalle oli kerennyt jo aloittaakkin hommaa, mutta vielä kerkesin mukaan. Kun nysvääminen oli takanapäin oli pahvimallit valmiina.

Ennen kuin seuraavan kerran kerkesin auttamaan oli Kalle kerennyt toiselle puolelle pellit leikkoa ja sulatella niihin reunat. Tämän jälkeen pistettiin kahvitippumaan ja pistettiin pellit paikalle sitä odotellessa. Kerettiiin tässä välissä myös pistää vähän maalia kotelon sisälle. Kun kahvit oli hörpätty ja maali kuivua, pisti Kalle kannen paikalle. Erittäin nätin näköinen palkkihan siitä tuli ja luulisi tuon aikalailla koria tukevankin. Seuraavalle päivälle jäi toisen puolen tekeminen. Pieniä vastoinkäymisiä oli, mutta niistä selvittiin ja homma hyvälle mallille saatiin. Aika vain loppui ja homma jatkuu ensiviikolla.

Kaiken kaikkiaan koppa alkaa olemaan minun mielestä varsin hyvässä ellei täydellisessä kunnossa, mutta mielipiteitä onneksi on monia... =)

Tässäpä muutamia kuvia.


1.1.2010 - Maaliakin sinne pistettiin...


1.1.2010 - Reuna pistehitseineen...


1.1.2010 - Näppärän näköinen palkki...


1.1.2010 - Vahvistetusta pohjasta yleiskuva...