12.2.2014

Hitsausta, kittiä ja peltiliimaa...

Ohjelmassa on ollut oven hiomista ja erinäistä kyhnäämistä. Kynnyskoteloon pistettiin varoiksi vähän peltiliimaa ja kolmesta kohtaa hitsattiin pienen pieniä murtumia ja huokosia umpeen.

8.2.2014 - Peltiliimaa kynnykseen, jotta varmasti huokoset tukossa...

8.2.2014 - Kyljestä kuva takaapäin...

8.2.2014 - Kyljestä kuva edestäpäin...

10.2.2014 - Murtuma hitsattiin ja lopuksi peltiliimaa päälle...

10.2.2014 - Murtuma hitsattiin, saattoi olla kyllä tehtaan peruja, mutta ompahan nyt ok...

10.2.2014 - Pienen murtuman hitsaus ja peltiliimaus...

10.2.2014 - Tältä se nyt näyttää...

Seuraavaksi olisi tarkoituksena pistää vänkärin etulokasuoja paikoilleen.

7.2.2014

Vänkärin puolen pohjatöitä...

Kirjoitettavaa ei kyllä ole kovin paljoa. Vänkärin puoleista kylkeä on nyt työstetty ja samoin takaluukun aukon reunoja puhdistettu ja peltiliimailtu.

Kylkeen on levitetty kittiä ja sitten sitä on sitä mukaa hiouttu sieltä pois... =)

Ajattelin, että ehkä kuvat kertovat nyt enemmän kuin sanat. Joten tässäpä nippu kuvia erivaiheista...

12.1.2014 - C-pilarin hierontaa...

12.1.2014 - Oviaukkoon sipaistu peltiliimaa...

19.1.2014 - Kitit kuivumassa...

19.1.2014 - Siitä se kuoriutuu...

19.1.2014 - Puhdastaa alkaa olemaan...

19.1.2014 - Puhdastaa alkaa olemaan...

5.2.2014 - Takakylki alkaa olla valamis...

5.2.2014 - Oven kittailut aloitettu...

5.2.2014 - Yleiskuvaa kyljestä...

5.2.2014 - Oven kitit pakenemassa...

24.1.2014

Kuskinpuolelta kuvia vuodelta 2013

Kun tässä on vierähtänyt tätä aikaa ja kun tämän blogin päivityskin jäänyt vähemmälle, niin ajattelin nyt paikata tilannetta ja pistää muutamia vanhoja valokuvia näytille.

Elikkäs kuskinpuolelta kuvaa kynnyskotelosta, johon on levitetty hieman peltiliimaa, jotta on saatu kaikki puhdistetut syöpymäkohdat täytettyä peltiliimalla.

15.3.2013 - Peltiliima levitetty...

21.3.2013 - Peltiliima hivastu...


Sitten on kuva kun peltiliimoista suurin osa on hiottu pois. Lisäksi löytyi yksi kuva takalokasuojan etuosasta, johon on laitettu peltiliimaa paikkapellin päälle sulkemaan kaikki mahdolliset huokoset.

21.3.2013 - Lisää peltiliimaa...


Lisäksi löytyi yksi kuva jossa oli kuva kitatusta ovesta ja takalokasuojasta.

21.3.2013 - Kuskinpuolelta ovi ja takalokasuoja...

Eiköhän sitä kohta saada jo ajantasalla olevia kuvia ja juttuja blogiinkin... =)

23.1.2014

Listat...

Ei se tuumatolerassi kaukana ole kun näitä osia katsoo. Tässä esimerkki kahdesta ikkunalistasta. Toinen on kuskin ja toinen vänkärin puolen takasivuikkunasta. Kun pistää takaosat samalle kohdalle symmetrisesti, niin edestä toinen lista on noin sentin pitempi...

Eipä tuo kuitenkaan haittaa mitään, hyvin ne istuu paikoilleen... =)

15.3.2013 - Listat takaa samalla tasolla...
15.3.2013 - Listoissa hieman pituus eroa...

21.1.2014

Tarvikkeita...

Ajattelin käydä lävitse hieman työkaluja ja tarvikkeita mitä pohjatöissä tarvitaan. Tästä nyt puuttuu pellin muokkaamiseen liittyvät työkalut, koska ne työt on jo tehty aikaisemmin. Eli hitsauskone, erilaisia pihtiä, vasaroita, vastimia jne.

Joka tapauksessa käyn lävitse nyt sellaiset tarvikkeet ja työkalut mitä tällä hetkellä käytettään. Sekin on tullut huomattua, että nämä tarvikkeet maksaa yllättävän paljon.


Koriliimaa ollaan käytetty hitsattujen kohtien "tiukka-kittaamiseen". Eli kohtia joihin on hitsattu paikkoja on vedetty tiukasti koriliimaa päälle, jotta kaikki mahdolliset huokoset menee umpeen. Lisäksi sillä on nostettu oviaukkojen reunoja hieman, koska tehtaalta tullessa ne ovat olleet vain siellä päin.

15.3.2013 - Koriliimaa ja koriliimapistooli...


Tinneriä tarvitaan esim. kittilastojen puhdistamiseen. Lisäksi sillä voidaan puhdistaa puhtaita peltipintoja rasvasta ja muusta liasta.

15.3.2013 - Tähän käyttöön kelpaa myös TR40...


Pölyrättejä. Tähän hommaan kelpaa ihan perinteiset kangasrätit tai sitten voi hommata tuollaisia pölyliinoja jotka on hieman kosteita ja näin ollen ne keräävät pölyn pellistä / kitistä tehokkaasti. Jokainen tavallaan. Lisäksi tuli hommattua tommosia puhtaita rättejä joilla voi pyyhkiä silikooninpoistoaineet aina pois.

15.3.2013 - Kosteita pölyrättejä...
15.3.2013 - Kuivia pölyrättejä...


Paineilmapistooli pölyjen puhaltamiseen. Ennen kuin nuita rättejä käyttää kannattaa paineilmalla puhaltaa enimmät pölyt pinnoista pois.

15.3.2013 - Paineilmapistooli...


Kittilastoja ja pesuastija. Erilaisia lastoja tarvitaan reilusti. Lisäksi on hyvä olla astia jossa pensseli ja tinneriä joiden avulla saa aina lastat puhtaaksi.

15.3.2013 - Lastoja ja pesuastia...


Silikoninpoistoaine jota käytettään pellin puhdistamiseen ennen kittausta ja maalausta. Pirkkaniksi, pistä silikoninpoistoainetta suihkepulloon niin voit helposti sumuttaa sitä pintaan ja tämän jälkeen voit hinkata sen puhtaalla rätillä pois.

15.3.2013 - Silikooninpoistoainetta...


Erilevyisiä maalarinteippejä. Näitä tarvii yhteen jos toiseen hommaan.

15.3.2013 - Maalarinteippejä...


Kumihanskoja ettei kädet kuivu liikoja eikä tarvi sitten niin paljoa niitä pestä päivän päätteeksi.

15.3.2013 - Kumihanskoja...


Kulmahiomakone + erilaisia laikkoja.

15.3.2013 - Kulmahiomakone ja laikkoja...


Hengityssuojaimia. Tinneristä + kiteistä tulee melko karmeat höyryt. Nämä ei oikeasti ole terveellisiä. Äkkiä nuihin hengityssuojaimiin tottuu ja jos jossain välissä käyttää pois niin ymmärtää helposti kuinka kitkerät tuoksut tallissa on. Taas jos hengityssuojaimia ei pidä niin tallissa ei oikeastaan juuri haise, mutta kun menee ulos niin huomaa, että ulkoilma "haisee" oudolle.

15.3.2013 - Hengityssuojaimia...


Dremelli tai vastaava pikku jyrsijä. Tällä ollaan puhdistettu pellinpinnasta pieniä syöpymiä ja epäpuhtauksia. Parhaiten on toiminut nuo pienet katkaisulaikat. Niitä kun pistää 2-4 päälekkäin niin ne kestää paljon paremmmin. Lisäksi sellainen pallopäinen terä on ollut myös kelvollinen.

15.3.2013 - Dremelli...


Pitkää höylää tarvii kylkiin ja aakeisiin laakeisiin pintoihin joihin on lyöty kittiä kunnolla niin tämän jälkeen saa höylätä 98% kitistä pois.

15.3.2013 - Pitkähöylä...


Lyhythöylä sinne minne pitkä ei sovellu... =)

15.3.2013 - Lyhkäsiä höyliä...


Sähkökäyttöinen epäkeskohiomakone. Paineilmakäyttöisiä myös suositaan, mutta paineilman tekeminen on sen verta kallista hommaa, että tommoisella mäntäkompuralla sellaisen käyttö on suhteellisen kallista lystiä. Lisäksi tarvitaan hiomalappuja karkeudelta 120 ->.

15.3.2013 - Epäkeskohiomakone ja hiomalappuja...
15.3.2013 - Pieni epäkeskohiomakone...


Kittiä ja lisää kittiä. Sitä tarvitaan kun aletaan leipomaan. Vähän kyllä oli liioittelua ottaa kuva 6 purkista kun eihän tuohon ole mennyt kuin puoli purkkia tähän mennessä. ;) Ja nythän on niin, että tämän voi tehdä useammalla eritavalla. Tämän Chargerin kohdalla tehdään nyt niin, että kitti leivotaan suoraan pellille ja peltipuhtaat kohdat (jos niitä jää) maalataan happopohjamaalilla ja tämän jälkeen hiomaväriä pintaan.

Homman olisi myös voinut tehdä niin, että aluksi olisi maalattu happopohjalle, sen päälle epoksi / hiontamaali ja sitten alettu kittaamaan. Tässä pitää pitää huoli, että epoksia ei hiota puhki, koska kitti ei pysy niin hyvin happomaalissa kiinni. Mutta kuten sanottua, tapoja on monia.

Noh... ehkä tuota kittiä on mennyt enemmän kuin puolipurkkia... =)

15.3.2013 - Kittiä...


Kuumailmapuhallinta tarvitaan kun hommia paiskitaan tälläin urakalla vuodesta toiseen, ei ole aina aikaa odottaa, että kitti kuivuisi omaan tahtiin. Mutta täytyy muistaa, että jos liian nopsaan kuivaa, saatta kitti sillain jännästi napsahtaa irti.

15.3.2013 - Kuumailmapuhallin...


Lisävaloa tarvii aina ja lisäksi takapuolella on pari pistokepaikkaa joten saa sähkönkin sitten helpommin.

15.3.2013 - Valoa kansalle...


Ilmankuivain, tämä ei ole pakollinen, mutta itse olen pitänyt tuota päällä siitä saakka kun Chargerin ostin. Kuluttaa sen jonkin verran sähköä silloin kuin kuivattaa, mutta pysyypähän talli kuivana. Talvella ei niin paljoa tuota tarvi, mutta kevät ja syksy on sellaista aikaa, että ilmankosteus nousee helposti (ainakin tallissa jossa nyt värkätään). Ilmankosteuden tulisi aina pysyä alle 60%, jos se on sen yli rauta alkaa ruostumaan. Eli voi alkaa esintymään sellaista pientä pise ruostetta mitä esim. toisessa varastorakennuksessa osiin aina tulee. Edesauttaa varmasti myös tuon kitin kanssa, että sekin kuivuu paremmin ja lisäksi nyt kitin ei pitäisi juuri imeä "kosteutta" itseensä, kun ilma pysyy suhteellisen kuivana.

15.3.2013 - Ilmankuivain


Ilmankosteusmittari. Itse kun stressaan, että Chargeri ruostuu ennen kuin se valmistuu, niin olen tuommoisen hommannut talliin. =)

15.3.2013 - Ilmankosteusmittari...


Lisäksi on hyvä olla imuri, mutta siitä ei tullut kuvaa otettua. Pölypussit on syytä olla isoja, jotta sinne saa imuroida kilokaupalla kittiä. =)

16.1.2014

Uusi päivitys...

Nythän on käynyt niin, että olen ollut laiska päivittämään blogia. Joten siihen pitää saada nyt muutos ja alkaa taas päivittämään sitä. Toisaalta, mitään näkyvää ei ole kovin paljoa tapahtunut. Eli kittailut jatkuu edelleen. Ja tuo luvattu maalaustarvike selostus tulee seuraavaksi.

Lisäksi tässä tuli villejä visioita koskien tuota pattikonepeltiä. Pellin päälle tulevaa osaa ajattelin hieman muokata. Tai no periaatteessa tuota alkuperäistä osaa ei ole tarkoitus muokata, sen tulen säilyttämään siltä varalta, jos sitä haluaa joskus käyttää. Mutta jos tämä suunnitelma toteutuu, niin sitten tulen siitäkin kertomaan enemmän.

Tässä kuitenkin mittailu / referenssi kuva jotta pääsen uutta osaa suunnittelemaan.

15.1.2014 - Konepellin koristeosan mittailuja...

Tämän lisäksi varastossa olisi nyt uusi (käytetty) vaihdelaatikko. Kyseessä on Keisler:n valmistama A41 nelivaihteinen ylivaihdelaatikko, joka on rakennettu uusiksi vahvemmista palikoista. Saa nähdä milloin on se päivä kun tuo laatikko on paikallaan... =)

Lisäksi moottori projekti on menossa eteenpäin. Osia on siihen hommattu ja hilppeitä on toimitettu eteenpäin ammattilaiselle joka koneen kasaa. Siihen liittyen tuli imusarjaa hieman surrattua, jotta kaasuläppärungon kanavat eivät pykältäneet imusarjan kanssa. Seuraava moottori pitää kyllä itse kasata, mutta se, että milloin sellaista alkaa tekemään onkin toinen juttu... =)

14.3.2013

Lisää kittiä ja koriliimaa...

Hommat nyt näyttää menevän tasaisen varmasti eteenpäin, joka on hyvä merkki pitkän hiljaiselon jälkeen. Kiitokset Sampalle tästä! Eikä se väärin ole pyytää Dodgella Mustangin edessä ajamaan, se vain kertoo Sampastakin sen, että tietää miten päin nämä hommat menee myös jatkossakin... ;-)

Tähän alkuun voisi vähän kirjoittaa tälläisen maalaus- / pohjatyö urakan tarvikekustannuksia, jotka ovat ainakin omasta mielestä kohtuullisen suuret. Varmasti olisi voinut halvemmallakin tehdä. Toisaalta taidampa tehdä oman jutun siitä, siten, että on kuvat aineista, tarvikkeista ja työkaluista.

Eipä tästä kittauksesta osaa hirveästi kertoa, kun itse en ole siihen hommaan vielä pahemmin koskenut. Ajattelin kyllä ensikerralla vaatia pienen koulutuksen ja kokeilla sitäkin. Tuo peltiliiman levittely tuntuu ainakin jo onnistuvan jollakin tasolla, vaan taitaa kitin levittely olla vaativampaa.


5.3.2013 - Kitit levitetty kuskinpuolen takakylkeen...

5.3.2013 - Toistamiseen kitit levitetty kuskinpuolen takakylkeen...

10.3.2013 - Lisää kittiä levitetty kuskinpuolen takakylkeen...

10.3.2013 - Lisää kittiä levitetty kuskinpuolen takakylkeen...

10.3.2013 - Kittiä levitetty kuskinpuolen C-pilariin...

10.3.2013 - Kittiä levitetty kuskinpuolen C-pilariin...

13.3.2013 - Kitit hiottu kuskinpuolen takakyljestä...

13.3.2013 - Kitit hiottu kuskinpuolen takakyljestä...

Jännä homma on se kuinka pienet huokoset pellin pinnassa monesti paljastuu isommiksi kraatereiksi pellin sisällä. Eli pellin pinnassa nämä huokoset näyttää muutaman nuppineulan terävän pään kokoisilta mustilta pisteeltä. Sitten kun sille näyttää Dremelliä, pinnan mentyä rikki alta löytyy "ilmakupla" joka on ruostetta täynnä. Ei ne mitään hirvittävän isoja ole, mutta nämä on varmasti niitä mitkä aiheuttaa niitä "kuplia" maalipintoihin? Kun sinne väkipakosta jäisi kosteutta ja ilmaa maalauksen yhteydessä niin kaipa se sitten sen kuplan siihen nostaa? Mene ja tiedä. En tiedä onko turhaa hifistelyä nuita yksittäisiä huokosia rapata, mutta kyllä osasta niistä vaan selvästi ruostetta löytyy. Joten jatkossakin pellit käydään suurennuslasin kanssa läpi.

Pitääpä ottaa jatkossa (jos muistan) kuva tälläisestä huokosesta ennen hiomista, pinta raapaisun jälkeen ja hiomisen jälkeen.

13.3.2013 - Sipsuja puhdistettu Dremellillä...

13.3.2013 - Sipsuja puhdistettu Dremellillä...

Nämä peilin alapuolella olleet huokoset olivat juuri sellaisia, missä oli selvästi sellainen ruoste huokonen sisällä.


13.3.2013 - Peltiliimaa varalta puhdistettuihin kohtiin...

13.3.2013 - Peltiliimaa varalta puhdistettuihin kohtiin...

13.3.2013 - Peltiliimaa varalta puhdistettuihin kohtiin...

Eiköhän tässä ollut kaikki tällä erää, pitää jatkossa ottaa kuvia nuista tarveaineista ja tehdä juttu niistäkin.

Lisäksi pitää kehua tuollaista ilmankuivainta. Pitää muistaa ensikerralla ottaa siitä ihan mainoskuva. On toiminut monta vuotta, välillä erittäinkin likaisessa ja pölysessä autotallissa ilman mitään ongelmia. Kosteus pysyy 35 - 45% välissä. Jos useampi ukko töissä koko päivän, voi nousta aavistuksen yli 45%. Sinäänsä ei tarvisi olla edes nuin kuiva, mutta ei siitä varmaan haittaakaan ole. Alle 60% jos pysyy kosteus, raudan ei pitäisi ruostua ja mitä puhtaampi rautapinta on, sitä paremmin se sietää myös kosteutta. Toinen tärkeä seikka on lämpötila. Olisi aina hyvä, että lämpötila pysyisi mahdollisimman tasaisena. Koska jos talli välillä käy kylmänä ja sitten se lämmitettään, muodustuu kylmille pinnoille helposti kastepiste ja kosteus alkaa tiivistymään niihin. Samainen ilmiö kuin kylppärin peilissä saunan aikana.