11.8.2011

Voi monen tähden osa 2...

Nyt olen saanut kuvat siirrettyä koneelle ja nyt laitan ne tänne näytille. Pitemmittä puheitta tässäpä olisi kuvat aiheeseen liittyen.

Useamman tunnin kulutin aikaa siihen, että yritin kasasta löytää osia, mutta ei sieltä paljoa löytynyt. Ne mitä löytyi, niin eipä niitä enään mihinkään voinut käyttää...

29.6.2011 – Miten käy pulverimaalille...


1.7.2011 – Etsi kuvasta takapenkki ja etupenkki...


1.7.2011 – Vähän puhaltaa niin kyllä se siitä...


1.7.2011 – Kyllä se takalasin ympärille menee...


1.7.2011 – Ei se maali kestänyt, lähes suora...


1.7.2011 – Muutaman tunnin kun penko kasoja, tässä saalis...

8.8.2011

Voi monen tähden…

Tervehdys kaikille pitkän tauon jälkeen. Nyt ei ole mennyt Chargerin kanssa kovin nappiin...

Chargerille kävi hieman ohraisesti. Kävi nimittäin niin, että sattui kyseisen projektin osia olemaan melkoinen kasa eräässä vuokratussa huoneessa odottamassa kasausta. Nyt kuitenkin kävi niin, että tämä rakennus syttyi tuleen. Seuraavaksi kävikin niin, että osia ei enää ollut, kun ei ollut enää ympäröivää rakennustakaan.

Tuhkakasaa kävin kaivamassa ja kyllähän sieltä penkkien rungot löytyi. Kuvat näistä tulee myöhemmin. Kamerassa ne on, mutta en ole saanut aikaiseksi siirtää niitä koneelle. Nyt ei voi kuin moittia pulverimaalausta, eikö sen pitänyt olla muka kestävä? Kyllä näistä osista se oli ainakin häipynyt…

Joten tällä hetkellä on osien hankinta käynnissä. Hiljaa hyvää tulee, eikö sitä niin ruukata sanoa. Toisinaan vaan tuntuu, että menee vähän liian hiljaa. Tällä hetkellä kyllä muutakin mielessä, mutta elämä on elämää.

Niin ja vakuutusyhtiön mielestä osia ei tarvitse korvata. Hommaa ei ole kuitenkaan vielä selvitetty kunnolla, nyt selvitellään missä mennään. Kun omasta mielestä olen kuitenkin vakuuttanut auton myös kunnostuksen ajaksi. Kun aloin purkamaan Chargeria kävin laittamassa
sen seisontaan. Tällöin myös kysyin, että korvaahan jäljelle jäänyt kaskovakuutus entisöinti / kunnostus ajan vahingot. Tällöin minulle vastattiin, että kyllä korvaa. Nyt kuitenkin sain vastauksen, että ei korvaa. Mene ja tiedä mistä taas on vakuutusmaksuja sitten maksettu. Ehkä ne meni sinne Fukushima hommaan.

Ei tämä kyllä hirveästi naurata, vaikka välillä tälläkin jutulla saa limukat lattialle… =)

27.3.2011

"Päivitys"... kiirettä pitää...

Kyllä on tämä talvi mennyt aikalailla reisille Charger-projektin suhteen. Käytännössä ei ole kerennyt tekemään yhtikäs mitään. Töitä ja vielä lisää töitä on ollut. Sinäänsä hyvä, koska työt mahdollistaa harrastukset, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, että pitäisi päästä harrastamaan välillä. Listataan tähän nyt kuitenkin hommat mitä kerennyt tekemään.

Voin sen verran heti alkuun sanoa, että U-pultit ja vetoakselit on jo paikoillaan, mutta ei ne kyllä sinne ihan naps ja kops mennyt.

Vetoakselit oli liian pitkät, eli niitä piti lyhentää. Homma oli kyllä pienestä kiinni, eli yhteensä pituutta oli liikaa noin 6mm. Nyt kuitenkin lyhennettiin molempia vetoakseleita noin 6mm. Kalle katkaisi ja siisti päät, tämän jälkeen homma sujuiki ilman ongelmia. Jarin kanssa alkoi jo nuiden Wilwoodien asentaminenkin käyttää kun sen verran monesti tuli ne käytettyä paikoillaan. =)

9.1.2011 – Pätkä pois…

9.1.2011 – Kuskinpuolelta…

9.1.2011 – Vänkärinpuolelta…


U-pultit tuli ja olihan ne hienot rosteri pultit ja mutterit, mutta kuinka ollakkaan taitavana kaverina pyöräytin kierteet niistä solmulle. Ylempirauta jonka välissä jouset on, oli levennyt hieman. Eli se väänsi pultteja vinoon, näin ollen kiristys vaiheessa maalia on irronnut kierteisiin. Tämä sitten aiheuttanut sen, että kierteet meni solmuun. Kalle ja Make oli kuitenkin leikkoneet U-pultit pois ja korjanneet ne siinä välissä kun itse olin reisussa, kiitokset tästä! Nyt ennen asennusta rautaa taivutettiin siten, että U-pultit meni vapaasti raudoista läpi. Nyt ei kiristyksen yhteydessä tuntunut mitään ongelmaa, nyt oli viellä tähän tarkoitukseen oikea rasva käytössä. Tietääpähän jatkossa varmistaa, että osat on linjassa ja käyttää oikeita rasvoja happosten/rosteri osien kanssa. Niin ja koulussakin sanottiin, että virheistä oppii parhaiten...

Make myös toi Chargeriin sopivat levikkeet näytille ja Kalle olis jo valmis pistämään maalia pintaan... ;-)

9.1.2011 - Tengtoolin sepät =)


Käsijarruvaijerit tuli mitottua ja sovitettua paikoilleen. Käsijarrukin kyllä tuli raiskattua, hävitin jalkakäyttöisen jarrun pois ja hommasin tilalle näppärän näköisen käsikahvan keskelle. Nyt voi sitten syksyn hämärissä ensilumella käydä vähän perää lipsauttelemassa...

9.1.2011 - Käsijarruvaijeri...


Iskunvaimentimet puuttuu edestä ja takaa. Bensalinjat on tekemättä, näitäkin on jo kerran menty tekemään, mutta eihän siitä mitään tullut. Joku kokematon sankari oli hommannut vääränlaista bensaletkua... joten jos jollakulla on tarvetta tälläiselle letkulle niin täältä löytyisi 2 x Aeroquip TFE Racing Hose -AN8 20ft. Linkki: Letku Summitin sivuilla. Kyseiseen letkuun EI käy normaalit -AN liittimet. =)

Muutenkin tässä on tullut ostettua "ylimääräisiä" (lue vääriä) osia joita varmaan pikkuhiljaa pitää alkaa myymään pois. Noh, onneksi kuitenkin ostajia on löytynyt vaikka en ole vielä kerennyt edes osista täällä mainita. Eikä niitä onneksi kovin paljoa ole. =) Kiitokset kaikille kysymyksistä, palautteesta ja mikäli kysymyksiä tulee niin edelleen niitä saa vapaasti lähettää!

Kunhan bensalinjat ja iskuvaimentimet löytävät oikeat paikkansa, tiputetaan Chargeri rattaille! Tämän jälkeen päästään maalaushommiin! Jatkoa seuraa kunhan saan bensalinjat ja iskunvaimentimet käsiini.

17.11.2010

Takajousien ja -akselin kasailuja...

Nyt on ollut kovasti tarkoitus saada Chargeri omille rattaille ja pois grillistä, mutta kovasti se vastustaa. Itse olin tilannut väärät vetoakselin laakerit. Wilwoodin ohjeissa kyllä luki aika selvään, että pitää käyttää MO400 laakereita eikä RP400 laakereita. Niin silti jostain kumman syystä olin tilannut nuo jälkinmäiset. Noh nyt tulen tänne pistämään muidenkin valmistajien tuotenumerot niin jatkossa muut ainakin löytää helposti oikeat laakerit, oikeaan paikkaan.

Taka-akseliin kuitenkin onnistuin murikan liimailemaan ja maalattiin taka-akseliin lisätyt jarruputkien korvalliset. Pohjat sudin itse pensselillä ja Kalle suihkautti pinnan. Hyvältä näyttää, eikä pitäisi ruostua, vaikka vähän kyllä epäillyttää… ;-) Nyt kuitenkin murikka on paikallaan. Sitten kuvia operaatiosta.


3.11.2010 – Murikka johon muokkasin uuden nippeli laakerin kiristystä varten…


3.11.2010 – Pistin sopivasti silikoonitiivistettä molemmin puolin tiivistettä…


3.11.2010 – Akselin korvalliset pohjamaalattu…


3.11.2010 – Murikka omalla paikalla…


Tämän jälkeen olikin vuorossa jousien vuoro. Jari tuli kaveriksi nostelemaan jousia paikalle, ei sillä ettei tämä kukkakeppi olisi niitä saanut nostettua, mutta näin tuli vähemmän kolhuja. Aluksi pistettiin puslat jousien takaosaan, sen jälkeen pistettiin jousien kiinnitys rauta etuosaan kiinni. Niin ja tämä on juuri se osa jonka jo olin paikalle laittanut, joten aluksi se piti irroittaa… =) Sitten nostettiin jouset paikoilleen. Tässäpä kuvia näistä operaatioista.


7.11.2010 – Takajousen takaosan pusla, huomaa runsaasti vaseliinia joka välissä…


7.11.2010 – Takajousen etupusla ja kiinnitysrauta, täällä myös vaseliinia…


7.11.2010 – Jouset paikallaan…


Sitten nostettiin taka-akseli paikalleen ja siihen se homma taas hetkeksi tökkäsi. Oli meinaa uudet U-pultit liian lyhyet. Eipä tätäkään tullut ajatelleeksi vasta kun nyt. Noh uudet on tilattu ja varmaan kohta puolin saankin ne. Joka tapauksessa hyvältä akseli omalla paikalla näyttää.


7.11.2010 – Taka-akseli omalla paikalla…


Nyt palataan niihin laakereihin. Elikkäs Wilwoodin jarrujen kanssa pitää käyttää laakereita joissa laippa on irti (loose flange) ja on varustettu lukitus renkaalla (snap ring). Näitä kutsutaan Green Bearing MO400 laakereiksi. Niitä valmistaa kyseinen Green Bearing, Strange Engineering ja Moser Engineering ainakin, voi olla muitakin, mutta nuihin nyt törmäsin kun uusia laakereita etsin.

Irto laipalla ja lukitus renkaalla varustetut laakerit on:
Strange Engineering – A1022
Moser Engineering – 9400M
Green Bearing – MO400

Kiinteällä laipalla olevia laakereita on:
Moser Engineering – 9400RP
Green Bearing – RP400
Mopar Performance – P5249444


Sitten vielä muutamia kuvia.


7.11.2010 – RP400 laakeri ja MO400 laakeri ja Wilwoodin hilppeitä…


7.11.2010 – Wilwoodin takajarru osa koe kasattuna…


7.11.2010 – Taka-akselin stefa…


Johan tuli jupinaa ja kuvia, toivottavasti näistä jollekkin jotakin iloa on. Tarkoitus jatkaa hommia kun aikaa siihen löytyy... ja kun loput puuttuvat osat tulee perille... =)

27.10.2010

Käsittelyssä perämurikka ja vetoakselit...

Jälleen kerran vierähti aikaa ennen kuin pääsin Chargerin kimppuun. Ei mitään ihmeitä ole kerennyt tekemään, mutta mielestäni pääasia on, että jotain aina saa tehtyä. =)

Eli alkuviikosta Reksa näytti miten perämurikka kasataan ja säädetään kohdille. Tämä olikin sellainen homma, mitä en ollut ikinä tehnyt joten apu tuli enemmän kuin tarpeeseen. Aikaisemmin jo perää oli työstetty. Kartiot oli pohjannut, tämän ongelman Reksa ratkaisi sorvaamalla sinne lisää tilaa, jonka avulla pohjaaminen estettiin. Lisäksi iso vetopyörä oli hieman väljä tasauspyörästöön. Tämä ongelma ratkaistiin sorvaamalla sopiva holkki jolla hammaspyörä saatiin tiukasti oikealla paikalle, tämän homman teki Kari, kiitokset ja kumarrukset sinne siitä!

Sitten oli erinäinen nippu ongelmia johtuen erilaisesta yokesta, vanha kun oli harvemmalla poorituksella. Ja lisäksi pinionin pultti oli kiven alla. Kun lopulta kaikki palikat oli kohdillaan päästiin kasaamaan murikka. Vielä törmättiin yhteen pieneen ongelmaan kun alettiin perää kasamaan. Uusi kiinteä pienenvetopyörän holkki oli liian ahdas sisältä. Se puri itsensä kiinni pienenvetopyörän akseliin ennen kuin se alkoi vastaamaan isoon laakeriin. Holkista hiottiin hieman materiaalia pois jonka jälkeen holkki meni oikein paikoille.

Homma aloitettiin pistämällä pienivetopyörä paikoilleen arviolta sopivalla määrällä shimmejä ison laakerin välissä. Verrattiin uutta holkkia vanhaan ja vaikutti siltä, että shimmejä ei tarvitse. Pikemminkin olisi pitänyt ehkä saada vähän tavaraa pois uudesta holkista. Sitten pistettiin iso hammaspyörä paikoilleen ja haettiin hammas kosketus oikeille lukemille. Eli noin 0,15 - 0,20 mm. Kun kosketus oli kohdillaan pistettiin väriainetta hampaisiin ja pyöräyteltiin perää ympäri. Hammas kosketus oli liian lähellä ison hammaspyörän keskustaa joten pinion akselin isommassa laakerissa oli liikaa shimmejä.

Joten ei muuta kuin purettiin paketti ja prässissä laakeri pois ja shimmejä vähemmäksi. Uudestaan kasaan ja uusi testaus. Jälleen kerran sama tulos, liian lähellä ison hammaspyörän keskiosaa. Purettiin ja lisää shimmejä pois. Paketti uudestaan kasaan ja uudet testit. Nyt oltiin jo lähellä, mutta aavistuksen meni yli. Vielä kertaalleen perä hajalle ja shimmi väliin ja pakettiin. Sitten näytti hyvältä. Vähän on liian reunassa kosketus, mutta sitä ei säätämällä voi muuttaa. Hammas välys on jo alarajalla, joten lähemmäksi isoa hammaspyörää ei enään passaa laittaa. Reksa kuitenkin tuumasi, että huonompiakin kosketuksia on nähty. Joten homma alkoi olla onnistuneesti purkissa. =)

Tässä vielä 8 3/4 perästä kiristys momentteja ja kasatun perän kasaus arvot. Kiitokset viellä Reksalle tiedoista, avusta ja opetuksesta. =)

Osat: Kiristysmomentti / välys: Toteutunut:
Pienen vetopyörän mutteri 170 - 240 ft lbs ( 23,49 - 33,16 kpm ) 290 Nm
" " laakeritiukkuus 20 - 30 in lbs ( 2,26 - 3,39 Nm ) 2,50 - 3,00 Nm

Ison vetopyörän laakerivälys 0,0005 - 0,0015 in ( 0,0127 - 0,0381 mm ) 0,02 mm
" " hammasvälys 0,006 - 0,008 in ( 0,15 - 0,20 mm ) 0,16 - 0,19 mm
" " laakerikannet 85 - 90 ft lbs ( 11,74 - 12,43 kpm ) 12 kpm
" " kiinnityspultit 55 ft lbs ( 7,60 kpm ) 7,60 kpm, käytetty kierrelukitetta
Tasauspyörästön kotelo 45 ft lbs ( 6,20 kpm ) 6,20 kpm

Pienen vetopyörän laakerien väliin tuleva rymppiholkki jätettiin pois ja korvattiin kiinteällä holkilla.
Ison vetopyörän säteittäisheitto max. 0,18 mm, läheltä hampyörää mitattu.
Sivuttaisheitto max. 0,12 mm.
Iso vetopyörä oli väljä tasauspyörän koteloon.
Kotelosta sorvattiin vähän lisää pois ja tehtiin soviterengas.


24.10.2010 - Ensinmäinen yritys, väri valmiina...


24.10.2010 - Ensinmäinen yritys, liian reunassa on jälki...


24.10.2010 - Viimeinen yritys, hyvältä näyttää...


24.10.2010 - Viimeinen yritys, hyvältä näyttää edelleen...


Jotta perä voitaisiin kasata pitää vielä vetopyöriin painaa laakerit paikoilleen. Se homma on tarkoitus tehdä mahdollisimman pian. Tätäkin hommaa on jo valmisteltu ja kävin hakemassa vähän maalia jolla Kalle maalasi vetoakselin navat. Ammattimies kun Tengtooleilla maalaa niin jälki on myös sen mukaista. =) Nyt ne odottaa mustina laakereiden paikalle laittoa. Kun tämä homma on saatu tehtyä, pitää perä kasata kokonaisuudessa jarrujen kanssa. Tämän jälkeen täytyy jouset nostaa paikoilleen ja pistää akseli paikoille. Sitten käsijarru ja kallistuksenvakaajat...

3.10.2010

Raidetangot paikoilleen...

Jälleen kerran on aika kortilla, mutta aina sitä jotakin pientä kerkeää jossakin välissä käydä tekemässä. Elikkäs tuli viriteltyä loput ohjaukseen liittyvät hilppeet paikoilleen. Eli enään ei puutu paljoakaan, että renkaat sais akseleille. Iskunvaimentimet, kallistuksenvakaaja ja renkaat niin keula olisi "maalaus" kunnossa. Tässäpä muutama kuva viimeisimmistä saavutuksista. =)


3.10.2010 – Hieno raidetanko...


3.10.2010 – Hyvältä näyttää...

12.9.2010

Navat levyineen paikoilla...

No niin, sateinen Sunnuntai vierähti mukavasti tallissa värkätessä. Homma lähti sillä käyntiin, että nuo viimeksi paikoille laitetut alapallonivelet otin pois ja pistin uudet postissa tulleet paikoilleen. Oli nimittäin nuo ensinmäiset väärät. Toinen vaihtui heittämällä, mutta toisessa oli selvästi yksi ”väärä” kierre tai pikemminkin rengas joka edesauttoi, että se lähti väärille urille. Aikani sitä siinä väänsin, kunnes V-miehet takana antoi vinkkejä sen verran paljon, että niin se vain paikalleen lipsahti. Piti vähän kopauttaa sitä niin lähti menemään kierteille. Ainakin joillekkin kierteille. =)

Sitten homma jatkui olka-akseleiden asentamisella. Nyt kun oli oikean kokoiset alapallonivelet homma onnistui nopsasti. Sitten vain mutterit momenttiin ja sokat paikoilleen. Ja jälleen kerran oltiin pykälää lähempänä valmistumista. Muutama kuva olka-akseleista paikoillaan.


12.9.2010 – Kuskin olka-akseli...

12.9.2010 – Vänkärin olka-akselit...


Seuraavaksi kasattiin navat. Ei muuta kuin ohjeet käteen ja kasaamaan. Jari tuli myös vahtimaan ja avustamaan, etten rikkoisi mitään. Tuumasta toimeen ja kohta alkoi osat olla kohillaan. Pulttijako tarkastettiin puhelimitse Pepeltä. Myöhemmin vielä hakastiin vararengas joka helpotti pinnapulttien ja muiden pulttien momenttiin vääntämistä.


12.9.2010 – Pinnapulttien asennus meneillään...


Kun navat oli kasattu, laakerit rasvattu ja stefa prässätty oli aika pistää navat paikoilleen. Ja niinhän siinä kävi, että paikalleen ne meni. Sitä vähän mietittiin, että kuinkahan paljon kauempana olka-akselista tuo renkaan kiinnitys kohta on verrattuna alkuperäisiin napoihin. Äkkiseltä näytti, että uudet olisi hieman enemmän ulkona, mutta tämä selvenee myöhemmin tarkemmin. Nyt lisää kuvia kun navat paikoilla ja käytettiin myös rengasta hollilla. =)


12.9.2010 – Kuskin levy...

12.9.2010 – Vänkärin levy...

12.9.2010 – Vänkärin ratas...


Wilwoodin jarrut tuli ostettua liikkeestä nimeltä Hot Rods USA. Sieltä sain parhaan tarjouksen jarruista kun ne muutama vuosi sitten ostin. Levyt on 12.19 tuumaset, joten kaiken järjen mukaan pitäisi Chargerin pysähtyä aavistuksen verran paremmin. =)