19.1.2010

Kallen tallissa tapahtuu osa 6...

Chargeri jälleen kerran nytkähti eteenpäin viikonloppuna, ei ole hitsaus hommat enään paljosta kiinni.

Uututtaan hohtavia pellinpalasia tuli Chargeriin sinne suun tänne. Enään ei ole kuin muutama satunnainen reikä mitkä pitää paikata ja muutama klommo oikaista.

Nyt oli kamerakin mukana joten tässäpä kuvia viikonlopulta.


19.1.2010 - Vänkärin puolen kylki paikattu osa 1...


19.1.2010 - Vänkärin puolen kylki paikattu osa 2...


19.1.2010 - Pikkupaikka jalkatilaan...


19.1.2010 - Pohja huutaa kohta jo maalia pintaan, edestäpäin...


19.1.2010 - ...sama takaapäin...


19.1.2010 - Ja onhan tuo jumalaisen muotoinen tuo kori...

15.1.2010

Lisää osia pulverointiin...

Tiistaina pyörähdin reissun Rovaniemellä Rova-Sinkki / ERPlast:lla toimittamassa apurungon, taka-akselin, olka-akselit ja nipun satunnaisia kilkuroita pulverimaalaukseen. Homaa helpottamaan apurungon kaikki kierteet suojasin pulteilla ja taka-akselista suojasin kaikki tiiviste pinnat.

Sain tänään perjantaina jo tiedon, että osat olisi noudettavissa. Oli sattunut sopivasti saman värisiä osia maalaukseen. Pitänee katsoa kerkeääkö ne milloin sieltä noutamaan. Suosittelen kyllä lämpimästi kyseisten yritysten palveluita. Tässä linkki heidän sivuille. http://www.erplast.fi/



12.1.2010 - Olka-akselit valmiina pulverimaalaukseen...


12.1.2010 - Satunnaisia kilkuroita...

10.1.2010

Kallen tallissa tapahtuu osa 5...

Chargeri edistyi tänäkin viikonloppuna. Toisen puolen subframe connectori valmistui. Samalla puhdisteltiin taka-akseli ja olka-akselit pulverimaalausta varten. Nyt enään tarvitsee toimittaa tavarat Rovaniemelle. Tulipa nyt mieleen, että kuvaa en hoksannut olka-akseleista ottaa.

Kuvan kuitenkin nappasin subframe connectorista jossa ei sinäänsä kyllä mitään erikoista ole toiseen puoleen verrattuna. Taka-akselin Kalle hitsaili osittain uusiksi, alkuperäiset saumat kun oli sen verran pahan näköiset. Lisäksi epätasaisuuksia hiottiin pois, samalla tulpattiin akselista kaikki reiät jonne maalin ei tarvitse mennä. Nyt se on helppo hiekkapuhaltaa ja pistää pulverimaalaukseen.

Tässäpä pari kuvaa saavutuksista.


10.1.2010 - Heppailtu hattu kiinni...


10.1.2010 - Perä siistittynä ja tulpattuna...

3.1.2010

Kallen tallissa tapahtuu osa 4...

Ensiksi haluan toivottaa kaikille blogin lukioille hyvää uutta vuotta!

Lisäksi haluaisin kiittää ja kumartaa kaikkia niitä jotka ovat minua Chargerin kanssa auttaneet!

On minulle jotakin uuttakin Chargerista kerrottavana. Kalle oli ahertanut Chargerin ympärillä ja vahvistellut koria. Itsekkin kerkesin auttamaan kun kuulin, että askartelusta oli kyse. Homman nimi oli nimittäin "subframe connectorin" mallintaminen pahville. Kalle oli kerennyt jo aloittaakkin hommaa, mutta vielä kerkesin mukaan. Kun nysvääminen oli takanapäin oli pahvimallit valmiina.

Ennen kuin seuraavan kerran kerkesin auttamaan oli Kalle kerennyt toiselle puolelle pellit leikkoa ja sulatella niihin reunat. Tämän jälkeen pistettiin kahvitippumaan ja pistettiin pellit paikalle sitä odotellessa. Kerettiiin tässä välissä myös pistää vähän maalia kotelon sisälle. Kun kahvit oli hörpätty ja maali kuivua, pisti Kalle kannen paikalle. Erittäin nätin näköinen palkkihan siitä tuli ja luulisi tuon aikalailla koria tukevankin. Seuraavalle päivälle jäi toisen puolen tekeminen. Pieniä vastoinkäymisiä oli, mutta niistä selvittiin ja homma hyvälle mallille saatiin. Aika vain loppui ja homma jatkuu ensiviikolla.

Kaiken kaikkiaan koppa alkaa olemaan minun mielestä varsin hyvässä ellei täydellisessä kunnossa, mutta mielipiteitä onneksi on monia... =)

Tässäpä muutamia kuvia.


1.1.2010 - Maaliakin sinne pistettiin...


1.1.2010 - Reuna pistehitseineen...


1.1.2010 - Näppärän näköinen palkki...


1.1.2010 - Vahvistetusta pohjasta yleiskuva...

9.12.2009

Oikea osa jarruihin...

Aikaisemmassa erässä tuli vääränlaiset osat jarruihin. Lähetin osat takaisin Ameriikanmaalle, mutta homma ei mennyt ihan niinkuin elokuvissa. Osat kyllä meni Scott:lle perille, mutta kun Scott lähetti ne edelleen Hot Rods USA liikkeeseen (www.hotrodsusa.com). Eipä osat ikinä perille menneet. Hätä ei kuitenkaan ollut tämän näköinen. Lähetin sähköpostitse kuvan mittojen kera ja tällä varmistettiin, että oikea osa lähti tällä kertaa varmasti eteenpäin. Kaikki tämä tietysti ilman lisäkustannuksia. Kiitokset hyvästä palvelusta vain Hot Rod USA:n suuntaan! Osat olisi saatu pikaisestikkin Suomeen, mutta tarvetta täälle ei ollut niin ne tulivat muiden osien mukana myöhemmin.

Vielä ei kuitenkaan kaikki ole valmista, pitää alkuperäiset reiät suurentaa ja vääntää niihin isommat ja tiheämmät kierteet. Tämän jälkeen pukata ne puleverimaalaukseen ja sitten ne olisikin valmiit käyttöön.

Tässäpä nyt kuvat vääristä ja oikeiasta osista.


18.9.2008 - Väärät osat...


9.12.2009 - Oikeat osat...

6.12.2009

Hiekkapeltien puhdistaminen...

Nyt oli aikaa Chargerillekin ja kerkesin käydä puhdistamassa hiekkapellit, niin edestä kuin takaakin. Aluksi hiekkapellit pesin painepesurilla mahdollisimman hyvin, jotta kaikki mahdollinen irto kuntta irtoaisi niistä. Tämän pesemisen olin jo tehnyt kyllä aikaa sitten... Viikonloppuna hommat aloitin hinkkaamalla ruosteet mahdollisimman tarkkaan hiekkapaperilla pois.

Viimeisenä apukeinona käytin toverilta kuultua vinkkiä ja apukeinoa. Fosforihappoa, kiitokset tästä! Tällä tavalla sain myös sellaisista kohdista ruosteen pois joista sitä ei hiomalla saanut. Ja erittäin puhdasta jälkeä tuli. Samalla kolkuttelin kolhuja ja reunoja suoriksi. Seuraavaksi osat kaipaavat maalia.

Tässäpä muutama kuva puhdistetuista osista.


5.12.2009 - Etu- ja takahiekkapellit...


5.12.2009 - Etuhiekkapellistä tarkempi kuva hankalasti puhdistettavasta kohdasta...

15.11.2009

Kallen tallissa tapahtuu osa 3...

Taas oli tehty kuvan kaunista jälkeä. Alkaa olla takakylki viimeistelyä vaille valmis. Kuvat taitaa tässäkin tapauksessa kertoa paljon paremmin sen kuinka hyvin hommat on tehty. Joten tässäpä niitä.


8.9.2008 - Ennen oli ruostetta, pakkelia ja prikkoja...


15.11.2009 - Jälkeen, ei ruostetta, ei pakkelia, eikä prikkoja...


15.11.2009 - Ovikin istuu paremmin kuin uudessa...


15.11.2009 - Takaluukku...


15.11.2009 - Takanurkka...


15.11.2009 - Tälläkin kohtaa oli alkujaan muutama kerros peltiä...


Seuraavaksi tarkoitus vahvistaa vielä koria aavistuksen verran, minkä jälkeen alkaakin hitsailu hommat olla ohitse.

Talo hommatkin pitäisi helpottua tässä kohta puolin, jonka jälkeen jää Chargerillekkin enemmän aikaa. =)