19.4.2009

Pikku puuhastelua...

Nyt on ollut hieman rauhallisempaa blogin päivittelyn kanssa kun tietokone sanoi osittain sopimuksensa irti. Ei ole ollut oikein mahdollisuutta päivitellä blogia. Tähän kuitenkin tulossa muutos kunhan koneen saan taas toimimaan kunnolla.


Taas on jollakin tasolla hommat mennyt eteenpäin. Lasit olen saanut hionnasta pois ja pahimmat naarmut oli häipynyt laseista. Kiitokset tästä tekijälle. Nyt pitää enään puhdistaa muutamia osia vanhoista kuonista, niin sen jälkeen periaatteessa lasitkin olisi kasausta vaille valmiit. Tarkoituksena on nyt tehdä kaikki pikku hommat alta pois, että sitten kasaus vaiheessa ei enään tarvitsisi puhdistella osia.


Myös ilmastointi boksi on kokenut kovia. Totesin, että ilmastointia en tule asentamaan takaisin. Näin ollen boksiin jäi paljon tyhjää tilaa. Joten päätin vähän muokata boksia, osittain päätöstä helpotti se, että boksi olisi pitänyt muutenkin korjata murtuneiden kohtien vuoksi.
Päätin poistaa kaikki minun mielestä turhat pelti härpäkkeet boksista (eli kaikki). Kun minusta niitä ei tarvita, eli jatkossa esimerkiksi otetaan kaikki ilma aina ulkoa, eikä sisäilmaa pysty kierrättämään. Samalla boksiin tulee paikka suodattimelle. Kävin mittojen mukaan kysymässä siihen tarvikeliikkestä suodattimen ja lähimmäksi meni joku Audi/Volkswagen suodatin. Eli nyt homma menee oikeaan suuntaan kun aletaan käyttämään laadukkaita Saksalaisia osia... katselin myös samalla miten voisin istuttaa taloudellisen 1.4 TSI moottorin Chargeriin... ;)

6.4.2009 - Ilmastointi boksi lähtötilanteessa...



7.4.2009 - Ilmastointi boksi purettuna ja puhdistettuna...



12.4.2009 - Ilmastointi boksi leikattuna...



13.4.2009 - Ilmastointi boksi lähdössä muokkaukseen...

Sami järjesti myös ilmastointi boksin muutoksille tekijän. Kiitokset jo etukäteen Samille ja Petelle hommasta! Itsellä aikaa menisi pelkästään harjoitteluun kymmen kertainen aika. Toisaalta olishan se mukava tuommoisetkin hommat oppia, pitäisi vain saada joku näyttämään ja opettamaan.


Lisäksi olen kasaillut saranat kuntoon. Niissä nyt mitään ihmeellist ollut. Ainoa murhe oli, että kierteeseen on mennyt pulverimaalia, eikä pultti oikein tahtonut siihen upota. Eikä paikallisista liikkeistä löytynyt hyllystä sopivaa kierretappia, joten tämä vika korjataan myöhemmin.


15.4.2009 - Saranat kasassa...


Lisäksi Kalle on myös työskennellyt Chargerin kimpussa. Satunnaisia reikiä on paikkailtu, muunmuassa konehuoneesta. Takakylki on tietojeni mukaan nyt irroitettu. Ennen takakyljen irroittamista oli runko ja kylki tuettu ettei se notkahda. Kyljen irroittamista varten vein myös ovet ja takaluukun Kallelle.



18.4.2009 - Valmisteluja...

Tästä tulikin mieleen, että pitäisi myös keretä suunnittelemaan ne subframe connectorit.


Etulokasuojien puhdistamisen olen myös aloittanut. Jari ja Terppa kävi myös tässä kaverina auttamassa. Saatiinkin paljon aikaiseksi, mutta vielä homma on jonkin verran kesken. Sen verran hankalissa nysvä nysvä paikoissa pinta ruostetta vielä on. Noh, tuleepahan kerralla näistäkin sitten hyvät.


15.4.2009 - Lähtötilanne...


15.4.2009 - Hiekkapuhallettu paikat jotka sen sallii...

Nuo on nyt hiottu myös kauttaaltaan sisäpuolelta, mutta siitä ei tähän hätään ole kuvaa.


Tässäpä tämä tältä erää, nyt voisi painua tekemään makroonipataa, sen verran nälkä tuli tätä kirjoittaessa. Hommat jatkunee ensiviikolla.

21.3.2009

Jotain pientä...

Nyt on jonkin sortin kevät vitutus iskenyt päälle eikä ole oikein ollut energiaa mihinkään ylimääräiseen. Sen verran kuitenkin kerennyt näprätä viikolla, että nyt on dampperi irroitettu ja nyt on kaikki maalauksen ja puhdistuksen tiellä olleet osat irroitettu. Dampperin pulttikin irtosi kun sai taarpeeksi pitkän vipuvarren ja tarpeeksi monta paria käsiä hommiin... =)

Tässä sitten muutamia kuvia etenemisestä.


20.3.2009 - Riisuttu moottori...



20.3.2009 - Dampperi... ( Mikä on tämän virallinen Suomenkielinen nimi? =)



20.3.2009 - Puhdistuksen tarpeessa...


Eiköhän sitä taas ensiviikolla ole jo paremmin energiaa. Pitää yrittää syödä vaikka vitamiinejä.

17.3.2009

Moottorin puhdistus osa 2...

Tänään kerkesin pari tuntia käydä pikaisesti jatkamassa moottorin puhdistamista. Eipä siitä mitään ihmeellistä kerrottavaa ole. Pistetään nyt muutama kuva kuitenkin niin näkyypä ainakin pientä edistymistä.



17.3.2009 - Moottori vaiheessa kuskinpuolelta...



17.3.2009 - Moottori vaiheessa vänkärinpuolelta...


Tällä viikolla on tarkoitus ainakin pyörähtää myös katsomassa koria ja samalla jos muisti vain pelaa ottaa siitä muutama kuva. Viimeksikkin oli kamera mukana, mutta empä muistanut yhtään kuvaa ottaa.

13.3.2009

Moottorin puhdistus osa 1...

Homman aloitin sillä, että ensiksi rupesin irroittelemaan kaikkia apulaitteita koneesta irti. Kun en ollut täysin sata varma miten homma kannattaisi tehdä soitin Raiskulle ja kysyin muutaman tarkentavan kysymyksen. Hetken päästä Raisku tulikin pyörähtämään ja neuvoi mitä kannattaa ottaa huomioon, eipähän ainakaan mitään typeriä turhanpäiväisiä virheitä tullut tehtyä.

Pepekin muistutti ja varoitti, että nostajat pitää ottaa pois mikäli tarkoitus pyörittää konetta ympäri. Onneksi vielä Raiskukin siitä muistutti. Nyt on nostajat, työntösauvat ja muut vermeet nostettu kaappiin odottamaan kasausta. Kannattaisko nämä mahdollisesti pestä ja puhdistaa jotenkin ennen kasausta?



11.3.2009 - Nostajat varastoituna...



11.3.2009 - Työntösauvat ja keinuvivut varastoituna...


Tässä lähtökohta kuva siitä minkä näköisessä kunnossa toinen moottorin kylki oli.



9.3.2009 - Moottorin kylki lähtötilanteessa...

Tässä vertauskuva kun olen hetken kerennyt sitä puhdistaa, vielä pitää puhdistaa tarkemmin. Mutta tämä homma tuntuu olevan aika kevyttä verrattuna kopan puhdistamiseen.



13.3.2009 - Moottorin kylki välivaiheessa...

Tuulettaja, ohjaustehostajan pumppu, moottorin kiinnitys tassut ja vesipumppu on nyt irti. Sitten homma tössäsikin työkalun puutteeseen. Eli seuraavaksi pitäisi saada irroitettua dampperi jotta saisin kaikki osat kunnolla puhdistettua.

Tänään vielä tarkoitus käydä keskustelemassa mitä kopalle tullaan tekemään ja käyn katsomassa jos löytäisin sopivia työkaluja niin moottorin puhdistaminen pääse jatkumaan ensiviikolla.

Tässä on nyt tämän hetkinen tilanne.



13.3.2009 - Tilanne nyt...

9.3.2009

Kaikkea pientä...

Tässä on kohta kuukausi vierähtänyt viimeisestä viestistä. Ei täällä täysin laakereilla kuitenkaan ole levätty. Töitä on tehty ja myös Chargerin kimpussa on toisinaan oltu. Samalla tässä päättänyt alkaa etunimillä kutsumaan kavereita jotka aina käynyt auttelemassa hommissa, mukavampaa itsellekkin niin muistaa sitten myöhemmin ketä syyttää jos jotain menee pieleen... =) Tietysti luvan kanssa joten anonyyminäkin voi tulla auttamaan. Aikaisempiin viestejä en ala muuttelemaan, mutta jatkossa näin.

Paljon on kerennyt tapahtua siinä mielessä, että osat mustapassivoinnista tuli takaisin jo aikaa sitten. Erittäin hienoa jälkeä onkin. Pultit on kuin uusia. Ei samoiksi pulteiksi kyllä tunnista. Muutenkin kaikki osat näyttävän näköisiä on. Osathan kävi Nakkilassa saakka mutkan, Reikko Oy:n käsittelyssä. Kiitokset sinne päin. ( http://www.reikko.com/ )

Osia tuli myös Rovaniemensuunnalta takaisin kotia. Siellä osia kävi taas sinipassivoinnissa. Hyvää jälkeä tuli sieltäkin. Tuskin on uusinakaan osat tältä näyttänyt. Tyytyväinen olen jälleen kerran. Sinipassivoinnit ja pulverimaalauksethan on Chargerin osille suorittanut Erplast ja Rova-Sinkki kiitokset myös sinne päin. ( http://www.erplast.fi/ ) Raiskulle kiitokset jälleen kerran kuljetusten järkkäämisestä.

Luultavasti olen yhteyksissä vielä molempiin yritykseen passivointi mielessä... =)

Voisi pistää vaikka 4.8.2008 otetun kuva vertailu kohdaksi uudelle kuvalle mustapassivoiduista osista. 8.4.2008 taas olen ottanut kuvan pestyistä ja hieman ruosteisista sivulasien kiinnitys raudoista. 



4.8.2008 - Puhdistamattomia osia Chargerista...



22.2.2009 - Lähikuva mustapassivoiduista pulteista...



23.2.2009 - Mustapassivoitujen osien järjestely käynnissä...



8.4.2008 - Puhdistetut ja pestyt osat...



10.3.2009 - Kyseisiä osia sinipassivoituna... ( ...eihän näitä olis tarvinut, mutta samalla meni kun muutkin... mutta ompahan ne nyt kiva pistää paikalleen =)


Korin työstö on myös edistynyt. Elikkä Ripen ja porakoneiden avustuksella harjattiin teräsharjoilla hiekkapuhalletut pinnat puhtaiksi. Oli aika hermoja raastavaa hommaa sekin. Useamman päivän illat sitä sai käydä harjaamassa. Ripe on onneksi velkaa kuumailmapuhaltimen kun viimeksi meni sellaisen rikkomaan, niin en tunne kovinkaan suurta syyllisyyttä tästä viimeksi tapahtuneesta orjuuttamisesta... =)



3.3.2008 - Tässä näkyy puhtaaksi harjattua pohjaa...


Nyt Chargeri on myös siirretty edelleen eteenpäin tuotantolinjalla. Kauaksi minun turmelevista sormista. Ammattitaitoisemmat saa tehdä ne hommat joilla voisin itse pilata koko homman aikalailla helposti ja nopeasti. Kun ei minkäänlaista kokemusta peltitöistä ole. Paksuja rautoja vain hitsannut, ne ei yleensä paljoa vetele mutkille ja jos veteleekin niin ne voi aina suoristaa vaikka lekalla.

Kuljetuskin onnistui varsin näppärästi kun nyt oli tiedossa miten homma kannattaa tehdä. Vaikkakin korin suojaamisessa meni aikaa kun suojattiin se kuljetuksen ajaksi vedeltä ja suolalta. Koska nuo tiet oli kyseisenä päivänä kyllästetty veden ja suolan seoksella. Kiitokset kuljetus avusta Jarille ja Jesselle.

Seuraavaksi siis on ohjelmassa on moottorin puhdistamin maalauskuntoon. Lisäksi pitää käydä puhdistamassa etulokasuojat, konepelti, takaluukku ja hiekkapellit. Eiköhän siinä olekkin hommaa joksikin aikaa. Lisäksi tietysti Kalle alkaa käymään peltejä lävitse. Joten pitää muista käydä myös sieltä ottamassa kuvia ja häiritsemässä.


Toivottavasti tämä tietopaketti sammuttaa Chargeria kohtaan kasvaneen tiedonjanon. Olipahan kerrankin vähän enemmän kerrottavana.

Tänään homma jatkuu moottorin puhdistuksen merkeissä...

16.2.2009

Pikku kynsimistä...

No nyt en ole kahteen viikkoon kerennyt edes ajatella Chargeria. Sen verran reilusti on ollut töitä ja välissä sairastin flunssankin.

Tänään kuitenkin sen verran kävin Chargeria kynsimässä, että takakontin tiivisteen viimeisetkin rippeet kynsin kontin reunoista irti.

Mutta nyt kuitenkin näyttäisi siltä, että olisi tulossa ehkä vähän rauhallisempi viikko, niin illat mahdollisesti kerkeää olla Chargerin kimpussa. =)

4.2.2009

Ajatuksia ja historiaa...

Nyt ei ole kerennyt paljoa Chargeria kynsimään. Pitänyt töissä kynsiä senkin edestä. Jälleen kerran kyllä pitää kiittää, että niitä töitä on. Eilen taas sai kuulla melkoisia uutisia, ei paljoa naurata.

Sen verran Chargeriin liittyvää on kerennyt tehdä, että nyt tuo pahvilaatikko on jo pian perillä ja lasitkin olen saanut toimitettua eteenpäin. Ei nimittäin kotikonstein saanut naarmuja niistä pois, joten homma annettiin ammattilaiselle. Kunhan mustapassivointi osat ja lasit kotia taas saan niin luvassa on varmasti kuvia.

Hommia kuitenkin riittää. Niitä on pitkä lista tuossa pyödällä valmiina odottamassa. Pitäisi vain keretä töiltä niitä tekemään. Voisihan niitä tännekkin listata, ehkä julkinen tunnustus laiskuudesta aiheuttaisi työmoraalin kasvamista. Sinäänsä varsinaista ongelmaa sen suhteen ei ole, isompi ongelma on aika.

- Moottori pitäisi alkaa puhdistamaan ja maalaamaan
- Takaluukku, konepelti, hiekkapellit ja lokasuojat pitäisi pestä ja puhdistaa maalaukseen
- Erinäinen kasa osia pitäisi pestä ja puhdistaa maalaukseen
- Nippu osia pitäisi vielä toimittaa pulverimaalaukseen
- Ja niin edelleen...

Eli kaikenlaista pientä ja isompaa näpräämistä olisi tiedossa. Ei passaa stressiä ottaa, homma kerrallaan. Ja jos löytyy aikaa niin auttamaan saa tulla. =)


Tässä joskus tuli juteltua kaverin kanssa ja luettua overdrive:sta siitä, että mitä autokaupan mukana pitäisi tulla. Lähinnä kyse oli harrasteajoneuvoista. Toiset kun haluaa tietää historian hyvinkin tarkkaan, kun taas toisille sillä ei ole suurtakaan merkitystä. Minä lukeudun niihin, että mielellään kaiken historian säilytän. En kylläkään sitä myyjältä vaadi.

Kun tätä Chargeria olin ostamassa, mainitsin asiasta myyjälle. Scott ilmoittikin, että kutit on tallessa, samoin kuvia ja joitakin kirjoja. Hän lupasi ne myös pistää mukaan. Ja niinhän ne tuli, aika paljon enemmän kuin osasin odottaa. Niitä tuli pari pussillista. Mukana tuli huima määrä kuitteja, vuodesta 1988 eteenpäin. Kaikki ostettujen osien mukana tulleet ohjekirjat / manuaalit oli myös mukana. Kirjoja tuli seitsämän. Valokuvia yli 40. Ajopäivä- ja huoltokirja. Vakuutus laput ja liput. Mukana taisi olla myös yksi sakkolappu.

Tässä nyt olisi sitten valokuva kaikesta mitä mukana tuli. Itse sitten olen ajankanssa järjestellyt nuo kuitit ja manuaalit järjestykseen. Iso kiitos Scott:lle kun raski nuista luopua!



4.2.2009 - Tuollainen määrä nyt vähintään pitäisi aina kuulua autokauppaan... =)