14.3.2013

Lisää kittiä ja koriliimaa...

Hommat nyt näyttää menevän tasaisen varmasti eteenpäin, joka on hyvä merkki pitkän hiljaiselon jälkeen. Kiitokset Sampalle tästä! Eikä se väärin ole pyytää Dodgella Mustangin edessä ajamaan, se vain kertoo Sampastakin sen, että tietää miten päin nämä hommat menee myös jatkossakin... ;-)

Tähän alkuun voisi vähän kirjoittaa tälläisen maalaus- / pohjatyö urakan tarvikekustannuksia, jotka ovat ainakin omasta mielestä kohtuullisen suuret. Varmasti olisi voinut halvemmallakin tehdä. Toisaalta taidampa tehdä oman jutun siitä, siten, että on kuvat aineista, tarvikkeista ja työkaluista.

Eipä tästä kittauksesta osaa hirveästi kertoa, kun itse en ole siihen hommaan vielä pahemmin koskenut. Ajattelin kyllä ensikerralla vaatia pienen koulutuksen ja kokeilla sitäkin. Tuo peltiliiman levittely tuntuu ainakin jo onnistuvan jollakin tasolla, vaan taitaa kitin levittely olla vaativampaa.


5.3.2013 - Kitit levitetty kuskinpuolen takakylkeen...

5.3.2013 - Toistamiseen kitit levitetty kuskinpuolen takakylkeen...

10.3.2013 - Lisää kittiä levitetty kuskinpuolen takakylkeen...

10.3.2013 - Lisää kittiä levitetty kuskinpuolen takakylkeen...

10.3.2013 - Kittiä levitetty kuskinpuolen C-pilariin...

10.3.2013 - Kittiä levitetty kuskinpuolen C-pilariin...

13.3.2013 - Kitit hiottu kuskinpuolen takakyljestä...

13.3.2013 - Kitit hiottu kuskinpuolen takakyljestä...

Jännä homma on se kuinka pienet huokoset pellin pinnassa monesti paljastuu isommiksi kraatereiksi pellin sisällä. Eli pellin pinnassa nämä huokoset näyttää muutaman nuppineulan terävän pään kokoisilta mustilta pisteeltä. Sitten kun sille näyttää Dremelliä, pinnan mentyä rikki alta löytyy "ilmakupla" joka on ruostetta täynnä. Ei ne mitään hirvittävän isoja ole, mutta nämä on varmasti niitä mitkä aiheuttaa niitä "kuplia" maalipintoihin? Kun sinne väkipakosta jäisi kosteutta ja ilmaa maalauksen yhteydessä niin kaipa se sitten sen kuplan siihen nostaa? Mene ja tiedä. En tiedä onko turhaa hifistelyä nuita yksittäisiä huokosia rapata, mutta kyllä osasta niistä vaan selvästi ruostetta löytyy. Joten jatkossakin pellit käydään suurennuslasin kanssa läpi.

Pitääpä ottaa jatkossa (jos muistan) kuva tälläisestä huokosesta ennen hiomista, pinta raapaisun jälkeen ja hiomisen jälkeen.

13.3.2013 - Sipsuja puhdistettu Dremellillä...

13.3.2013 - Sipsuja puhdistettu Dremellillä...

Nämä peilin alapuolella olleet huokoset olivat juuri sellaisia, missä oli selvästi sellainen ruoste huokonen sisällä.


13.3.2013 - Peltiliimaa varalta puhdistettuihin kohtiin...

13.3.2013 - Peltiliimaa varalta puhdistettuihin kohtiin...

13.3.2013 - Peltiliimaa varalta puhdistettuihin kohtiin...

Eiköhän tässä ollut kaikki tällä erää, pitää jatkossa ottaa kuvia nuista tarveaineista ja tehdä juttu niistäkin.

Lisäksi pitää kehua tuollaista ilmankuivainta. Pitää muistaa ensikerralla ottaa siitä ihan mainoskuva. On toiminut monta vuotta, välillä erittäinkin likaisessa ja pölysessä autotallissa ilman mitään ongelmia. Kosteus pysyy 35 - 45% välissä. Jos useampi ukko töissä koko päivän, voi nousta aavistuksen yli 45%. Sinäänsä ei tarvisi olla edes nuin kuiva, mutta ei siitä varmaan haittaakaan ole. Alle 60% jos pysyy kosteus, raudan ei pitäisi ruostua ja mitä puhtaampi rautapinta on, sitä paremmin se sietää myös kosteutta. Toinen tärkeä seikka on lämpötila. Olisi aina hyvä, että lämpötila pysyisi mahdollisimman tasaisena. Koska jos talli välillä käy kylmänä ja sitten se lämmitettään, muodustuu kylmille pinnoille helposti kastepiste ja kosteus alkaa tiivistymään niihin. Samainen ilmiö kuin kylppärin peilissä saunan aikana.

3 kommenttia:

  1. Taas meni vappu...
    -Juho

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ...mutta onneksi on uusi tulossa... =)

      Kyllä se vielä jonakin vappuna on liikenteessä, mutta tärkeintähän on se, että tänä vappuna kuitenkin olin vappukulkueessa 1973 Chargerilla! =)

      Poista
  2. Oliko sulla se pienoismalli narun perässä?

    VastaaPoista